Veelgestelde vragen

Heb je een specifieke vraag en ben je op zoek naar een antwoord? Kijk dan even in onderstaande lijst en klik op de vraag voor het bijhorende antwoord. Kun je niet direct een antwoord vinden, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Vragen

Vragen en antwoorden

Ik wil een reis boeken. Hoe doe ik dat?

Wij werken steeds op basis van een vrijblijvende offerte. Deze kunt u hier aanvragen.

Ik wil een bus boeken, maar heb nog geen exacte bestemming.

Het is steeds mogelijk om een bus voor een bepaalde duur in optie te plaatsen wanneer u reeds weet welke dag(en) wilt reizen. Van zodra u dan de exacte bestemming hebt, kunnen we een concrete kostprijs voor u berekenen. Indien de reis dan toch niet kan plaatsvinden, vervalt de optie voor u kosteloos.

Hoe lang op voorhand moet ik een bus reserveren?

Hoe vroeger, hoe beter. Indien u reeds een datum hebt, maar nog geen concrete bestemming, dan kunt u steeds één of meerdere bussen in optie plaatsen voor een besproken duurtijd. Indien u wenst een bus te huren tijdens de maanden april, mei en/of juni, dan raden wij u aan om toch zeker 4 maand op voorhand te reserveren.

Onze reisroute is op het laatste ogenblik gewijzigd. Blijft de prijs dan dezelfde?

Offertes worden steeds opgemaakt op basis van het aantal kilometers berekend volgens de door u opgegeven route. Indien de route wijzigt, dan zullen wellicht ook het aantal te rijden kilometers wijzigen waardoor de eerder opgegeven prijs niet meer correct zal zijn. We raden dan ook aan om eventuele wijzigingen in route zo snel mogelijk door te geven, zodat we u een nieuwe correcte prijs kunnen doorsturen en u achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Moeten we onze reisroute steeds op voorhand doorgeven?

Offertes worden steeds opgemaakt op basis van het aantal kilometers berekend volgens de door u op te geven route (startplaats, doelbestemming en eventuele tussenstops). Om een correcte offerte te geven hebben we dus zeker een indicatie van de route nodig. Het is sowieso altijd nuttig om de exacte route op voorhand door te geven, zodat de chauffeur de rit kan voorbereiden en rekening houden met eventuele knelpunten onderweg.

Wegens onvoorziene omstandigheden kan de reis niet plaatsvinden. Wat kost de annulatie?

Annulaties kunnen kosteloos wanneer ze ten laatste vijf werkdagen op voorhand worden gemeld. Nadien bekijken we samen om voor beide partijen de meest geschikte regeling kunnen treffen.

Wat bij pech onderweg?

Via onze eigen werkplaats kunnen we met doorgedreven onderhoud en preventief nazicht de technische problemen tot een minimum beperken. Mocht er zich toch een technisch defect voordoen, dan kunnen we dat vaak snel verhelpen door samenwerkingsakkoorden met verschillende pechverhelpingsdiensten. Via ons uitgebreid wagenpark hebben we ook vaak een reservebus ter beschikking en er staat steeds een mecanicien standby. In alle gevallen zoeken we steeds de meest geschikte oplossing waarbij u als klant de minste hinder van zult ondervinden.

Moeten we rekening houden met rustpauzes voor de chauffeur?

Een chauffeur mag nooit langer dan 4u30 onafgebroken rijden. Na die rijtijd moet er rekening gehouden worden met een pauze van 45 minuten. Het is dus aan te raden om voldoende rustpauzes in te lassen in de dagplanning. Zeker bij trajecten die onderhevig kunnen zijn aan files of wegenwerken, moet voldoende rekening gehouden worden met de rustperiodes. Meer info over de wettelijke bepalingen rond rij- en rusttijden kunt u hier terugvinden.

Hoe lang mag een chauffeur rijden per dag?

In totaal mag een chauffeur 9 uur rijden per dag. Twee maal per week is een uitzondering toegestaan tot 10 uur rijden per dag.

Moeten we 1 of 2 chauffeurs vragen?

Een chauffeur mag maximum 15 uur per dag werken, rij- en rusttijden inbegrepen. Als de rit van onze stelplaats tot onze stelplaats langer duurt dan 15 uur, dan zullen er 2 chauffeurs voorzien worden.

Kan er bagage mee op de bus?

Onze touringcars zijn voorzien van bagageruimte die volstaat om iedere passagier zeker één koffer of grote rugzak te laten meenemen. Dubbeldekbussen kunnen voorzien worden van een skikoffer waardoor er een extra aantal m3 kofferruimte ontstaat.

Mag er gerookt worden op de bus?

Nee. Al onze bussen zijn rookvrij. Uiteraard kan er wel, in onderling overleg met de chauffeur, op regelmatige basis een rookpauze worden ingelast onderweg.

Mogen er alcoholische (en/of andere) dranken gedronken worden op de bus?

Er mag zeker iets gedronken worden op de bus, ook tijdens de rit zelf. Dranken moeten wel door uzelf worden voorzien en geserveerd. We zijn héél meegaand en we houden van een goede sfeer op de bus, maar vragen ook respect voor de chauffeur en het materiaal. Maak het plezant maar hou het wel netjes.

Mag er gegeten worden op de bus?

’s Morgens een ontbijt, enkele koude hapjes onderweg of een verrassingsbrood aansnijden bij het terugkeren is uiteraard geen probleem. Wil je ook koffie schenken, dan neem je die mee in thermossen, want op de bus kunnen we zelf geen koffie maken. Op het einde van de rit vragen we dan wel om de bus terug netjes op te ruimen. Tip: hang platic zakjes aan de zetels zodat de reizigers hun afval zelf kunnen opruimen.

Is er een koelkast aan boord?

Op iedere bus zijn er één of meerdere koelkasten aan boord die zonder meerkost kunnen worden gebruikt. De gemiddelde koelkast heeft een inhoud van een 2tal kratten bier en zijn het meest geschikt om drank koel te houden. Het is dan ook aangewezen dat de drank vooraf reeds werd gekoeld. Wilt u er één gebruiken tijdens uw rit, vraag dan best even na wat het exacte volume is van de koelkast.

Kunnen jullie de drank voorzien?

Wij zorgen zelf niet voor drank omdat u als beste zelf kunt inschatten wat de reizigers graag drinken en vooral ook hoeveel.

Is er een toilet aan boord?

Iedere touringcar is voorzien van een chemisch toilet en toiletpapier. De reizigers kunnen daar steeds gebruik van maken, al is de capaciteit wel beperkt. We raden dan ook aan om regelmatig een sanitaire stop in te lassen en de toiletten aan boord eerder voor noodgevallen te gebruiken.

Kunnen we naar een film of de televisie kijken onderweg?

Al onze bussen zijn voorzien van een DVD-speler en 2-3 monitoren. Sommige bussen beschikken ook nog over een VHS-speler. Er is steeds een selectie van een aantal kinder-, familie- en actie-films aanwezig op de bus, al raden we toch aan om steeds eigen DVDs mee te nemen die het beste passen bij uw groep.

Is de bus uitgerust om te slapen?

Al onze bussen zijn voorzien van een kantelbare leuning. Wie echt een dutje wil doen tijdens een lange reis, voorziet best een klein kussentje. Maar let wel dat de gordelplicht blijft en de middengang sowieso vrij moet blijven omwille van veiligheidsredenen!

We willen een daguitstap organiseren, maar we weten niet zo goed waar naar toe.

Door de jaren heen hebben we een uitgebreide database kunnen aanleggen vol bezienswaardigheden en interessante (stop-)plaatsen. Op basis hiervan hebben we een aantal kant-en-klare dagreizen kunnen uitwerken. Een overzicht daarvan kunt u hier terugvinden. Maar onze medewerkers staan ook steeds klaar om hun kennis met u te delen. We helpen u daarom graag bij de organisatie.

Is tolgeld inbegrepen in de offerte?

In al onze offertes zijn tolgelden ingerekend.

Zijn parkeerkosten ingerekend in de offerte?

Kosten voor een eventuele parking worden steeds ingerekend, maar worden wel steeds afzonderlijk vermeld.

Wie zorgt voor een overnachtingsplaats voor de chauffeurs bij meerdaagse reizen?

Maaltijden en overnachtingsplaatsen voor de chauffeur(s) bij meerdaagse reizen zijn ten laste van de klant. Al komt het wel vaak voor dat hotels en/of restaurants hier niets voor aanrekenen wanneer het om een grote groep gaat. Het is wel belangrijk dat de chauffeurs een goede nachtrust hebben, dus een minimum aan comfort is dan ook een vereiste. Indien er geen mogelijkheid is voor een overnachtingsplaats voor de chauffeur, dan dient u dit wel te melden op voorhand zodat wij hiervoor kunnen kijken.

Is de offerte inclusief of exclusief BTW?

Al onze prijzen zijn steeds inclusief BTW.

Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?

We rijden meer dan 2000 reizen per jaar. Het kan dus voorvallen dat iets niet volledig naar wens is verlopen, ook al doen we onze uiterste best om dit te vermijden. Mocht u toch een opmerking of klacht hebben, dan kunt u die steeds telefonisch melden op +32 56 455 704 of via mail aan info@noeltours.be. Zo kunnen we samen kijken voor een geschikte oplossing.